Koszalińska Kompania Rycerska pragnie zaprosić Bractwa Rycerskie na I Turniej Rycerski o Kielich Przeora Klasztoru Marientron, który odbędzie się w dniach 06-08.06.2008r na terenie Zespołu Szkół im. Stanisława Staszica w Świątkach.
W ramach imprezy odbędzie się:
1. Turnieje łucznictwa
2. Turniej bojowy
3. Msza rycerska
4. Inscenizacja
Ramowy plan Turnieju:
Piątek
- Przyjazd Bractw Rycerskich
- Rozłożenie obozu rycerskiego
Sobota (początek ok. 11.00 do 18.00)
- Turniej łucznictwa tradycyjnego organizowany i prowadzony w całości przez Koszalińską Kompanię Rycerską
- Turniej bojowy
- Uczta rycerska dla Bractw biorących udział w turnieju
Niedziela
- Wymarsz rycerstwa z obozu na Górę Marientron.
- Uroczysta Msza Święta na Górze Marientron, koncelebrowana przez księży (planujemy ok. godziny 10.00)
- Inscenizacja bitwy u podnóża Góry dla zgromadzonych widzów (planujemy ok. godz. 12.00)
- Podziękowanie i zakończenie turnieju (ok. godziny 13.00).
Zapewniamy miejsce na rozbicie namiotów historycznych, dla wygodnych przewidziany nocleg w szkole, zaplecze sanitarne.
Regulamin turnieju:
1) OGÓLNE WARUNKI UCZESTNICTWA:
Uczestników obowiązuje strój i sprzęt łuczniczy dostosowane do odtwarzanego przez Bractwo okresu historycznego. Wskazany również jakiś kufelek, ewentualnie naczynia ?historyczne?. Ze względu na fakt, iż turniej będzie otwarty (w pewnym stopniu) dla publiczności, uprasza się o:
- odpowiedni strój - proszę pamiętać o nakryciach głowy (do strzelania można zdejmować);
- dyskretne palenie papierosów;
- odpowiednie zachowanie się;
2) REGULAMIN TURNIEJU ŁUCZNICZEGO:
Aby przystąpić do turnieju uczestnik musi zarejestrować swoje nazwisko na liście startowej i zaprezentować się sędziemu głównemu w pełnym stroju wraz z własnym sprzętem łuczniczym. Zapisy trwają do momentu zakończenia pierwszej konkurencji.
WYPOSAŻENIE ŁUCZNIKA:
- do zmagań turniejowych dopuszcza się wszelkie łuki tradycyjne. Nie dopuszcza się łuków bloczkowych ani łuków wyczynowych; niedozwolone są jakiekolwiek celowniki na majdanie, dozwolone są "półeczki";
- brzechwy strzał mogą być wyłącznie drewniane, a lotki z materiałów naturalnych. Dopuszcza się groty metalowe wszelkiego typu, również toczone (zalecane ze względu na tarcze turniejowe stosowane na turnieju), a ponadto z kamienia lub rogu;
- strzały używane w konkurencjach turniejowych przez poszczególnych zawodników powinny się odróżniać indywidualnym oznaczeniem (kolorem lotek, podpisami lub kolorowymi opaskami na brzechwie, względnie barwami owijek lub innymi trwałymi znakami);
- strzelanie odbywa się do tarczy pięciopolowej o średnicy 80cm. Przewidywane są również inne cele. Niejasności (np. trafienie w linię) rozstrzygane jest na korzyść zawodnika. Punktacja pól 1, 2, 3, 4, 5;
- wszystkie zasady zostaną jasno przedstawione przed rozpoczęciem każdej konkurencji;
- nad przebiegiem turnieju czuwać będzie sędzia główny oraz wyznaczeni przez niego sędziowie przydzieleni do każdej z tarcz osobno; decyzje w związku z przebiegiem turnieju podejmuje sędzia główny. Jego decyzje są ostateczne i niepodlegające dyskusji.
Rozgrywane konkurencje w trakcie przygotowania, podane zostaną wkrótce.
3) REGULAMIN TURNIEJU BOJOWEGO
OGÓLNE ZASADY:
1. Udział w turniejach mogą brać osoby pełnoletnie!
2. Stroje historyczne oraz uzbrojenie z okresu od 1340 do 1460 roku.
3. Poszczególne zmagania zawodników prowadzone będzie przez okres półtorej (1,5) minuty.
4. Zachowanie zgodne z Regułą Rycerską! Sędzia ma prawo przyznać ostrzeżenie za nieprzepisowe zachowanie lub za łamanie zasad rycerskich. Przy drugim ostrzeżeniu następuje dyskwalifikacja z turnieju!
5. Walki oceniane i punktowane będą przez trzech obiektywnych, niezależnych sędziów, wybranych po jednym z uczestniczących w turnieju bractw.
6. System przeprowadzenia turnieju bojowego uzależniony od liczby biorących w nim udział i podany zostanie przed rozpoczęciem walk.
7. Każde trafienie przeciwnika zaliczone przez sędziów to jeden punkt. Sędziowie zaliczają trefienie, jeżeli zostało ono zadane w pole trafienia, zadane z zauważalną siłą, krawędzią tnącą broni.
8. Zwycięzca wybrany zostanie według uzyskanej przewagi punktowej, na co składa się: ilość ciosów skutecznych, technika walki, efektywność ofensywy i defensywy. Sędzia główny ma prawo zakończyć pojedynek przed czasem, jeżeli przewaga wskazuje na zdecydowaną wygraną.
9. W celu sprawnego przeprowadzenia całego turnieju stosowana będzie zasada, iż od wywołania zawodnika do kręgu, ten ma 2 minuty czasu na stawienie się inaczej jego walka zostanie poddana walkover?em.
10. Zawodnik zobowiązany jest do posiadania własnego sprzętu.
WYMAGANIA SPRZĘTOWE:
1. Hełm z zasłoną. Zakaz używania hełmu typu barbuta. Jeśli sędziowie uznają hełm za niebezpieczny dla biorącego udział w walkach, mogą zawodnika nie dopuścić do turnieju.
2. Ochrona korpusu: Przeszywanica + kolczuga lub płaty lub kirys lub napierśnik lub brygantyna.
3. Osłony stawów (łokcie, kolana): elementy płytowe bądź zbrojniki. Osłona szyi: kaptur pikowany z kryzą bądź wysoki kołnierz przeszywanicy wraz z kapturem kolczym lub czepcem kolczym. Osłona dłoni: rękawice płytowe dowolnego typu zgodne z datowaniem.
4. Broń: miecze jednoręczne, półtoraręczne. Dopuszczone są tasaki, kordy. Broń nie może mieć śladów rdzy ani też nie może posiadać zadziorów i ostrych krawędzi. Miecz nie może być przywiązany do dłoni. Przed turniejem sędziowie ocenią każdą broń pod względem dostosowania do reguł turnieju. Sędziowie mają prawo wykluczyć broń, która może stanowić zagrożenie dla przeciwnika.
5. Tarcza - trójkątna rycerska. Niedopuszczalne są: pawęże, migdały, metalowe okucia tarcz.
6. Przed rozpoczęciem turnieju każdy biorący w nim udział musi zaprezentować siebie i swe opancerzenie i broń przed sędziami. Sędziowie mają prawo nie dopuścić zawodnika do turnieju, w przypadku naruszenia, choć jednego z wymogów sprzętowych.
7. Niedopuszczalne są wariacje w uzbrojeniu typu pełna płyta i hełm garnczkowy!!!.
8. Obuwie historyczne!
WALKA:
1. Punktowane ciosy muszą być silne, widoczne i osadzone, zadawane powyżej kolan i łokcia. Cios, który przebije się przez blok i nadal zachowa impet, będzie liczony jako trafienie.
2. W przypadku mieczy długich możliwe uderzenia głowicą.
3. W przypadku wytrącenia broni walczący decyduje czy przeciwnik, któremu została wytrącona broń może ją podnieść i kontynuować pojedynek. Jednakże wytrącenie miecza nie przesądza o wygranej, bo nie jest punktowane i nie nokautuje przeciwnika. Ten, co wytrącił miecz i nie pozwoli przeciwnikowi go podnieść sprawia, że walka zostaje przerwana i wygrywa ten, który zdobył najwięcej punktów.
4. Zakazane są uderzenia kantem i rantem tarczy. Można uderzać jej całą powierzchnią. Jednak uderzanie tarczą nie będzie punktowane.
5. Zabronione są: wszelkiego rodzaju pchnięcia, sztychy ? w przypadku nie przestrzegania tej zasady zawodnik zostaje automatycznie usunięty z turnieju. Niedozwolone są również ciosy w kroczę, ciągłe uderzenia w rękawicę przeciwnika, które ma na celu wytracić mu broń. Zabronione są celowe podcięcia oraz stosowanie ?technik zapaśniczych?, mających na celu powalenie lub wypchnięcie przeciwnika z pola walki.
6. Walka na zasadach honorowych, to znaczy nie można atakować przeciwnika stojąc za jego plecami lub powalonego na ziemię, bądź zawodnika, który dobrowolnie poddaje walkę.
7. Tak zwane ?miśki? trwające dłużej niż 3 sekundy będą przerywane.
8. W momencie uszkodzenia sprzętu ochronnego bądź zaczepnego - zawodnik zobowiązany jest do jego naprawy/wymiany. Czas w tym celu będzie określony przez organizatorów na miejscu, zależny od rodzaju usterki i całej sytuacji. Jeśli taka naprawa nie będzie możliwa, zawodnik przegrywa przez walkover`em.
9. Kontuzja bądź dobrowolne poddanie walki - zawodnik musi przyklęknąć na 1 kolano i opuścić miecz na ziemię. Drugi zawodnik jest zobowiązany do wstrzymania się od działań zaczepnych pod groźbą wykluczenia z turnieju.
Kontakt:
Bartłomiej "Gandalf" Zielonka
tel. 509-816-943
Leszek "Haris" Jęczkowski
tel. 501-147-023
Anna "Anariona" Adamczyk-Karpińska
tel. 502-489-740
kkr@kkr.nsc.pl
http://kkr.nsc.pl